Flixbus, een Duitse prijsvechter met intercitybussen, kon weleens een serieuze bedreiging voor de NS gaan vormen. Het busbedrijf rijdt vooralsnog niet tussen Nederlandse steden, maar wel naar bestemmingen over de grens. De tickets zijn een stuk goedkoper dan de treintarieven. En de bus is er ook nog eens sneller als je naar Antwerpen of Brussel reist.
Neem bijvoorbeeld het traject Amsterdam – Antwerpen. Flixbus vertrekt vanaf station Sloterdijk, dus voor de treinreis is dat eveneens als vertrekpunt genomen. Zowel de trein als bus stoppen bij Antwerpen Centraal.
Ga je met Flixbus, dan kost een enkele reis 9 euro. Bij de NS ben je voor dezelfde trip 30,60 euro kwijt. Bovendien doet de bus er in het ideale geval 2 uur en 10 minuten over, terwijl je met de trein 11 minuten langer onderweg bent.
(klik voor vergroting)
Ook vanuit Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Nijmegen, Arnhem, Enschede, Hengelo en Eindhoven is het mogelijk om naar Antwerpen te reizen met Flixbus. Voor een reis naar Brussel gelden dezelfde vertrekpunten, met uitzondering van Utrecht.
Bussen met extra beenruimte
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan de busreis. Zo is de dienstregeling beperkter en is de tijdwinst op langere trajecten verdwenen. Een enkele reis van Utrecht naar Berlijn duurt ruim 5 uur langer met Flixbus dan met de internationale trein. (Wel is de busreis met 30 euro de helft goedkoper.)
Ook is de trein over het algemeen comfortabeler dan de bus. Toch scoort Flixbus op dit laatste punt beter dan het gemiddelde touringcarbedrijf. De partners die voor Flixbus rijden, moeten aan strenge voorwaarden voldoen. De bussen hebben extra beenruimte, wifi, stopcontacten en een bar aan boord, zo meldt Flixbus op zijn site.
Toch klagen sommige reizigers over de service van Flixbus, meldt Treinreiziger.nl. Doordat het bedrijf het aantal trajecten snel uitbreidt, kan het gebeuren dat er tijdelijk bussen worden ingezet die nog niet aan alle eisen voldoen, geeft Flixbus toe.
Duitse ov-markt opgeschud
Flixbus is sinds 2013 in Duitsland actief, toen de markt voor busvervoer op lange afstand werd opengesteld. In korte tijd heeft het bedrijf veel terrein veroverd op de Duitse ov-markt, vooral ten koste van het treinvervoer.
"Veel heeft natuurlijk met de prijs te maken, we zijn veel goedkoper", zei de Nederlander Arthur Kamminga, die voor Flixbus de routes plant, eerder in gesprek met Duitslandnieuws.nl. "Maar het Duitse spoornet is ook erg grofmazig, met bussen kunnen we makkelijker verbindingen leggen die er nu niet liggen. Een bus is flexibeler dan een trein en je hebt sneller 45 of 80 zitplaatsen gevuld."
Binnenlands busvervoer
In Nederland is de bussenmarkt niet geliberaliseerd, dus mag je als vervoerder alleen internationale lijndiensten aanbieden die tussenstops doen. Bovendien hebben veel studenten een ov-studentenkaart, beschikken de meeste treinen over wifi en is het spoornet al erg fijnmazig.
Toch wil Flixbus ook in Nederland tussen grote steden gaan rijden. Het bedrijf heeft in oktober aanvragen ingediend voor de trajecten Groningen - Eindhoven en Enschede - Eindhoven. Het is aan de provincies om te beslissen of Flixbus een ontheffing krijgt voor deze routes. Naar verwachting wordt voor het einde van dit jaar een besluit hierover genomen. Dat zou betekenen dat de NS en regionale treinvervoerders er een serieuze concurrent bij krijgen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl